RPD powołuje zespół ekspertów do walki z przemocą wobec dzieci neuroróżnorodnych

Systemowe rozwiązanie problemu

Rzecznik Praw Dziecka podejmuje zdecydowane działania w sprawie nieuzasadnionego przytrzymywania dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i z niepełnosprawnościami sprzężonymi w szkołach i innych placówkach. Planowane jest powołanie interdyscyplinarnego zespołu ekspertów, który zajmie się m.in. kwestią zaostrzenia kar za tego typu przypadki.

Alarmujące sygnały od młodzieży

Jak podkreśla Monika Horna-Cieślak, Rzeczniczka Praw Dziecka, to sami młodzi ludzie zgłaszają problem niewłaściwego traktowania. „Nie zgadzają się na to, żeby były w taki sposób traktowane. Siłowe przetrzymywanie nie jest rozwiązaniem na ich stan emocjonalny ani na trudności, których w danym momencie doświadczają” – wyjaśnia RPD.

Brak jasnych przepisów

Problem jest złożony – w Polsce brakuje przepisów regulujących stosowanie przymusu bezpośredniego w szkołach oraz zasad szkolenia personelu w tym zakresie. Ta luka prawna może prowadzić do nadużyć, szczególnie wobec uczniów neuroróżnorodnych, w tym osób w spektrum autyzmu, z ADHD czy zespołem Tourette’a.

Potrzeba zmian prawnych

Jan Gawroński, społeczny zastępca RPD, postuluje zaostrzenie kar z art. 157 § 2 Kodeksu karnego. Proponowane zmiany zakładają:

  • Zwiększenie kary z dwóch do pięciu lat pozbawienia wolności
  • W przypadku zagrożenia życia – do 10 lat pozbawienia wolności
  • Przy próbie samobójczej – od 10 do 15 lat pozbawienia wolności
  • Uchylenie możliwości stosowania grzywny

Skala problemu

Według danych Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, w ciągu ostatnich 15 lat liczba uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego wzrosła o około 50 tysięcy. Obecnie w polskim systemie edukacji jest 280 tysięcy dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym ponad 82 tysiące z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Edukacja zamiast przemocy

Rzecznik Praw Dziecka apeluje o edukowanie kadry kierowniczej placówek oświatowych. Istnieją skuteczne metody rozwiązywania trudnych sytuacji, które nie wymagają stosowania siły. Kluczowe jest zapewnienie odpowiedniego wsparcia i zrozumienia potrzeb uczniów neuroróżnorodnych

Umów Konsultację Biznesową