Skip to content

Trener Pracy – kim jest i jaka jest jego rola?

Działalność trenera pracy nierozerwalnie wiąże się z modelem zatrudnienia wspomaganego. Zgodnie z definicją Europejskiej Unii Zatrudnienia Wspomaganego (EUSE), jest to „wsparcie osób z różnymi niepełnosprawnościami lub osób wykluczonych w zdobyciu i utrzymaniu pracy na otwartym rynku pracy”. Ta zwięzła definicja kryje w sobie trzy fundamentalne filary:

  1. Zatrudnienie za wynagrodzeniem: Nie chodzi o wolontariat czy działania terapeutyczne, ale o realną pracę przynoszącą dochód, na warunkach rynkowych.
  2. Otwarty rynek pracy: Celem jest integracja zawodowa w typowych, ogólnodostępnych miejscach pracy, a nie w izolowanych, chronionych środowiskach.
  3. Nieustające wsparcie: Pomoc trenera pracy jest elastyczna i dostosowywana do indywidualnych potrzeb osoby z niepełnosprawnością na każdym etapie jej ścieżki zawodowej.

Filozofia pracy trenera opiera się na głębokim poszanowaniu godności i podmiotowości każdego człowieka. Kluczowe jest tutaj podejście skoncentrowane na osobie, które zakłada identyfikację i rozwijanie jej potencjału, umiejętności oraz poszerzanie jej relacji społecznych. Trener pracy wierzy, że każda osoba, niezależnie od rodzaju i stopnia niepełnosprawności, może się rozwijać i pracować.

Pięcioetapowy proces wsparcia: Droga do sukcesu zawodowego

Praca trenera pracy jest złożonym, wieloetapowym procesem, który można usystematyzować w pięć kluczowych kroków. Każdy z nich wymaga od trenera specyficznych umiejętności i zaangażowania, a ich celem jest zapewnienie osobie z niepełnosprawnością kompleksowego i skutecznego wsparcia.

Etap I: Zaangażowanie klienta – Budowanie relacji i zaufania

Pierwszym i niezwykle istotnym krokiem jest nawiązanie kontaktu z osobą poszukującą wsparcia. Trener pracy musi stworzyć atmosferę zaufania i bezpieczeństwa. Na tym etapie odbywają się spotkania rekrutacyjne, podczas których trener prezentuje program zatrudnienia wspomaganego, jego cele, zasady i etapy. Kluczowe jest zrozumienie indywidualnych potrzeb, motywacji, preferencji i oczekiwań klienta. Trener zbiera wstępne informacje o jego predyspozycjach, ewentualnych obawach i dotychczasowych doświadczeniach. Istotne jest także, aby osoba z niepełnosprawnością zrozumiała swoją rolę w procesie i świadomie podjęła decyzję o współpracy. Ten etap często kończy się podpisaniem kontraktu, który precyzuje zasady współpracy i wzajemne zobowiązania.

Etap II: Tworzenie profilu zawodowego – Odkrywanie potencjału

Ten etap koncentruje się na dogłębnej diagnozie zasobów, umiejętności, zainteresowań, ale także trudności i barier, z jakimi może borykać się osoba z niepełnosprawnością. Trener pracy, wspólnie z klientem, tworzy jego Indywidualny Profil Zawodowy. Obejmuje to diagnozę preferencji i predyspozycji zawodowych, ocenę kompetencji społecznych, a także identyfikację ewentualnych potrzeb wsparcia w miejscu pracy. W ramach tego etapu mogą być organizowane warsztaty praktyczne w przedsiębiorstwach, tzw. „próbki pracy”, które pozwalają klientowi sprawdzić się w różnych rolach zawodowych. Równie ważne jest stworzenie Planu Działania, który będzie mapą drogową dalszych kroków, uwzględniającą aspiracje zawodowe klienta. To proces skoncentrowany na osobie, gdzie trener pełni rolę facylitatora, pomagając klientowi w samodzielnym odkrywaniu swojego potencjału.

Etap III: Znajdowanie pracy – Aktywne poszukiwanie możliwości

Kiedy profil zawodowy i plan działania są już gotowe, rozpoczyna się aktywny proces poszukiwania pracy. Trener pracy wspiera klienta w tworzeniu profesjonalnych dokumentów aplikacyjnych (CV, list motywacyjny), pomaga w zdobyciu ewentualnych rekomendacji czy referencji. Analizuje lokalny rynek pracy, identyfikuje potencjalne miejsca pracy zgodne z profilem klienta i kieruje do pracodawców ofertę usług zatrudnienia wspomaganego. Trener może również pomagać w organizacji i odbyciu indywidualnych praktyk czy staży, które są cennym doświadczeniem i szansą na zaprezentowanie swoich umiejętności. Istotne jest uwzględnienie szerokiego wachlarza metod poszukiwania pracy, od analizy ogłoszeń po budowanie sieci kontaktów.

Etap IV: Zaangażowanie pracodawcy – Budowanie partnerstwa

Pracodawcy odgrywają kluczową rolę w procesie zatrudnienia wspomaganego. Nawiązanie z nimi pozytywnej relacji jest niezbędne. Trener pracy inicjuje bezpośredni kontakt z pracodawcą, przedstawiając mu kluczowe informacje o usłudze zatrudnienia wspomaganego i korzyściach płynących z zatrudnienia osoby z niepełnosprawnością. Analizuje konkretne stanowisko pracy, jego zadania i wymagania, a także określa zakres niezbędnego wsparcia. Rzetelnie prezentuje pracodawcy kandydata, podkreślając jego mocne strony i potencjał. Jeśli to konieczne, przygotowuje pracodawcę i środowisko pracownicze do współpracy z nowym pracownikiem, obalając ewentualne stereotypy i wyjaśniając specyfikę komunikacji. Często organizowane jest spotkanie trójstronne (kandydat, trener, pracodawca), podczas którego omawiane są warunki zatrudnienia i ustalany jest efektywny kanał komunikacji.

Etap V: Wsparcie w miejscu pracy i poza nim – Utrzymanie zatrudnienia i rozwój

Rozpoczęcie pracy przez osobę z niepełnosprawnością nie oznacza końca wsparcia. Wręcz przeciwnie, jest to etap, na którym rola trenera pracy jest często kluczowa dla utrzymania zatrudnienia i dalszego rozwoju zawodowego klienta. Wsparcie obejmuje kwestie formalne (np. pomoc w przejściu szkolenia BHP, zapoznanie z regulaminami), adaptację do nowego miejsca pracy i wykonywanie obowiązków pracowniczych (szkolenie stanowiskowe). Trener monitoruje przebieg pracy, reaguje na pojawiające się trudności, dostosowuje zakres wsparcia do potrzeb klienta i pracodawcy. Pomaga w rozwijaniu umiejętności społecznych w miejscu pracy, budowaniu relacji ze współpracownikami i przełożonymi. Wsparcie może mieć również charakter coachingowy, motywujący do dalszego rozwoju. Trener pracy jest także gotów udzielić pomocy w sprawach formalno-prawnych czy społecznych poza miejscem pracy, a także współpracować z rodziną klienta, jeśli jest taka potrzeba i zgoda.

Profil idealnego trenera pracy: kompetencje i cechy charakteru

Skuteczność trenera pracy zależy od jego wszechstronnych kompetencji i odpowiednich cech osobowości. Można je podzielić na kilka kluczowych obszarów:

  • Kompetencje osobiste (emocjonalno-motywacyjne): Niezwykle ważne jest pozytywne nastawienie do pracy, pasja i wiara w potencjał każdej osoby. Trener powinien cechować się empatią, wysokim poziomem zasad etycznych, odpowiedzialnością i profesjonalizmem. Kluczowa jest otwartość na ludzi, gotowość do współpracy, a także dojrzałość emocjonalna, odporność psychiczna i asertywność.
  • Kompetencje społeczne (relacyjne): Trener pracy musi posiadać wysoko rozwinięte umiejętności nawiązywania i budowania relacji, być komunikatywny i potrafić współpracować w zespole. Umiejętność motywowania siebie i innych, a także wysoka kultura osobista, takt i talent dyplomatyczny są niezbędne w codziennej pracy.
  • Kompetencje poznawcze (sposób myślenia, analizy): Zdolność obserwacji, myślenia analitycznego i planowania to fundamenty skutecznego działania. Trener powinien być elastyczny, kreatywny i otwarty na nowe rozwiązania. Gotowość do ciągłego podnoszenia wiedzy i samoświadomość są również kluczowe.
  • Kompetencje wykonawcze (sposób działania): Orientacja na osobę i cel, doskonała organizacja pracy, dyspozycyjność, elastyczność i samodzielność to cechy niezbędne. Równie ważna jest wytrwałość, konsekwencja, sumienność i dokładność w realizacji zadań. Trener musi także posiadać umiejętności przekazywania wiedzy (szkoleniowe), sprzedażowe (marketingowe) oraz negocjacji i mediacji.

Zarządzanie i monitorowanie pracy trenera: Klucz do efektywności usługi

Aby usługa zatrudnienia wspomaganego była realizowana na najwyższym poziomie, niezbędne jest skuteczne zarządzanie i monitorowanie pracy trenerów. Obejmuje to zarówno aspekty formalne, jak i nieformalne.

Kluczowe dokumenty w procesie to m.in. formularz zgłoszeniowy klienta, opinia kwalifikująca do programu, kontrakt z klientem, profil zawodowy, karta oceny postępów, ewidencja godzin i zadań trenera, miesięczne raporty z pracy z klientem, analiza stanowiska pracy oraz porozumienie z pracodawcą.

System monitoringu, często w formie elektronicznej, pozwala na zbieranie i analizowanie danych dotyczących wsparcia udzielanego klientom. Rejestruje on działania bezpośrednie (z udziałem klienta) i pośrednie (na rzecz klienta, ale bez jego udziału). Dzięki temu możliwa jest ocena efektywności działań, identyfikacja obszarów wymagających poprawy oraz dostosowanie strategii wsparcia.

Mentor (koordynator trenerów pracy) odgrywa kluczową rolę w planowaniu strategicznym, monitorowaniu postępów, diagnozowaniu problemów i motywowaniu zespołu trenerskiego. Regularne spotkania zespołu, superwizje i rozmowy ewaluacyjne są niezbędne dla zapewnienia wysokiej jakości usługi.

Dlaczego praca trenera jest tak ważna?

Praca trenera pracy to znacznie więcej niż tylko pomoc w znalezieniu stanowiska. To kompleksowe wsparcie, które umożliwia osobom z niepełnosprawnościami pełne uczestnictwo w życiu zawodowym i społecznym. Dzięki indywidualnemu podejściu, profesjonalizmowi i zaangażowaniu, trener pracy staje się kluczowym partnerem na drodze do samodzielności i samorealizacji.

Dla pracodawców, współpraca z trenerem pracy to nie tylko dostęp do wartościowych i zmotywowanych pracowników, ale także profesjonalne wsparcie w procesie rekrutacji, adaptacji i utrzymania pracownika na stanowisku. To inwestycja w różnorodny i inkluzywny zespół, która przynosi wymierne korzyści.

W ostatecznym rozrachunku, praca trenera pracy przyczynia się do budowania bardziej otwartego, tolerancyjnego i sprawiedliwego rynku pracy, na którym każdy, niezależnie od swoich ograniczeń, ma szansę na rozwój i godne życie. To realna zmiana społeczna, której fundamentem jest wiara w potencjał każdego człowieka.

Artykuł powstał na podstawie następujących publikacji Polskiego Forum Osób Niepełnosprawnych:

  1. Gorący, M. (2015). Wytyczne dotyczące świadczenia usług przez trenera pracy. Zestaw I: Zestaw narzędzi do rekrutacji trenerów pracy. Warszawa: Polskie Forum Osób Niepełnosprawnych.
  2. Mrugalska, K., Brząkowski, M. (2015). Wytyczne dotyczące świadczenia usług przez trenera pracy. Zestaw II: Zestaw narzędzi do szkolenia trenerów pracy. Warszawa: Polskie Forum Osób Niepełnosprawnych.

Kaca, K., Woźniak, P. (2015). Wytyczne dotyczące świadczenia usług przez trenera pracy. Zestaw III: Zestaw narzędzi do monitorowania i zarządzania pracą trenera pracy. Warszawa: Polskie Forum Osób Niepełnosprawnych.

Udostępnij wpis:

Umów Konsultację Biznesową